Consumentenrecht: regels voor bedrijven

Als je iDEAL als betaaloptie aanbiedt aan consumenten is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de afspraken die we in Nederland en Europa hebben gemaakt over rechten van consumenten. Deze afspraken zijn gemaakt om consumenten, zoals eindgebruikers van iDEAL, een eerlijke en transparante verkoopomgeving te waarborgen. Niet naleving van deze regels, kan leiden tot afsluiting van iDEAL.

Verkoop aan Consumenten & Checklist Online Verkoop voor webshops

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op de eerlijke verkoop van producten en diensten aan consumenten. Op de ACM website vind je uitgebreide informatie over de verplichte informatie die je vóór en na de koop moet verstrekken, zoals prijzen, kenmerken en bedrijfsgegevens. Daarnaast worden onderwerpen zoals reclame, betaalmogelijkheden, levering, klantenservice en oneerlijke handelspraktijken behandeld.

Heb je een webshop? Bekijk dan de Checklist Online Verkoop van de ACM.

Leidraad Bescherming van de Online Consument

De ACM heeft de Leidraad Bescherming Online Consument gepubliceerd om bedrijven te helpen bij het naleven van de regels omtrent online misleiding. Deze leidraad geeft duidelijk aan waar de grens ligt tussen verleiden en misleiden in online omgevingen. 

Bronnen van consumentenrecht

In boek 6 van het Burgerlijk Wetboek zijn de bepalingen over consumentenrechten opgenomen. Deze regels zijn een omzetting van meerdere Europese Richtlijnen naar nationaal recht. Omdat deze regels voortvloeien uit Europese wetgeving, gelden in heel Europa dezelfde regels rond consumentenbescherming.

Boek 6 Burgerlijk Wetboek

Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek bevat belangrijke bepalingen over consumentenrechten.

 

Richtlijn 2005/29/EG inzake Oneerlijke Handelspraktijken

De Richtlijn 2005/29/EG behandelt oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten op de interne markt. Deze richtlijn maakt onderscheid tussen misleidende en agressieve handelspraktijken en is bedoeld om consumenten te beschermen tegen oneerlijke praktijken 

 

Richtsnoeren van de Europese Commissie inzake Richtlijn 2005/29/EG

De Richtsnoeren van de Europese Commissie bieden een uitgebreide uitleg en toepassing van de Richtlijn 2005/29/EG. Deze richtsnoeren zijn bedoeld om bedrijven te helpen bij het naleven van de regels en om consumenten te informeren over hun rechten 

 

Richtlijn 2011/83/EU inzake Consumentenrechten

De Richtlijn 2011/83/EU is geïmplementeerd in de artikelen 6:230g t/m 6:230z van het Burgerlijk Wetboek en behandelt de rechten van consumenten bij overeenkomsten op afstand en buiten verkoopruimten gesloten overeenkomsten. Deze richtlijn stelt standaardregels vast voor gemeenschappelijke aspecten van dergelijke overeenkomsten 

 

Richtsnoeren van de Europese Commissie inzake Richtlijn 2011/83/EU

De Richtsnoeren van de Europese Commissie bieden een gedetailleerde uitleg en toepassing van de Richtlijn 2011/83/EU. Deze richtsnoeren helpen bij de daadwerkelijke toepassing van de richtlijn en zijn bedoeld om alle belanghebbende partijen, zoals consumenten en handelaren, te informeren 

 

Verordening (EU) 2018/302

Deze verordening is er gericht op de aanpak van ongerechtvaardigde geoblocking en andere vormen van discriminatie van klanten op grond van nationaliteit, verblijfplaats of plaats van vestiging in de interne markt.