Problemen met een iDEAL betaling?

Webwinkels die iDEAL betalingen aanbieden hebben daarvoor een contract met een betaaldienstverlener. Één van de voorwaarden om iDEAL te mogen aanbieden is dat zij moeten voldoen aan de regelgeving die opgesteld is door Currence iDEAL en de Nederlandse wet- en regelgeving. 


 

Volgens de regelgeving is de webwinkel te allen tijde verantwoordelijk voor de juiste afhandeling van iDEAL transacties. 

Dit betekent dat als er een probleem is met (de verwerking van) een betaling, zij het eerste aanspreekpunt zijn voor de consument en ondersteuning moeten bieden. 

In zulke gevallen dient de webwinkel contact op te nemen met de betaaldienstverlener waar zij een contract mee hebben, om de status van de betaling op te vragen, zodat de order alsnog kan worden afgehandeld, of een terugbetaling kan worden gefaciliteerd. 

Een webwinkel hoort de consument nooit te verwijzen naar je bank of naar iDEAL. 

Mocht je nog geen contact hebben opgenomen met de webwinkel, dan kun je eventueel deze tekst gebruiken om hen op hun verantwoordelijkheid te wijzen. 

Heb je al contact gehad met de webwinkel en kunnen zij je niet verder helpen of ben je toch, ten onrechte, doorverwezen? Vul dan via de pagina achter onderstaande link ons contactformulier in, zodat wij op de hoogte zijn van dit signaal en eventueel kunnen proberen te bemiddelen.

Vermoed je dat er sprake is van een webinkel die te kwader trouw is (fraude)? Klik hier voor meer informatie.

Meer informatie

iDEAL heeft geen centraal telefoonnummer. Consumenten en ondernemers kunnen over iDEAL contact opnemen met hun bank of betaaldienstverlener. Als u vragen heeft over iDEAL, onze producten en/of diensten, dan kunt u deze stellen via het contactformulier.

contactformulier