Heb je een vraag? Stel hem hier!
Dit zijn de veelgestelde vragen rondom iDEAL. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

- Algemeen
- Betalen met iDEAL
- iDEAL Snel bestellen
- iDEAL QR-code
- Veiligheid en fraude
- C2C
- Problemen met de levering
- iDEAL Profiel
Wat is een iDEAL Partner?
Een iDEAL Partner is een betaaldienstverlener die iDEAL faciliteert aan haar klanten. Een iDEAL Partner kan zich door Currence laten certificeren voor de volgende rollen:
- Issuer - laat uw klanten betalen met iDEAL;
- Acquirer / CPSP - verkopen iDEAL aan bedrijven, zodat zij iDEAL als betaalmethode kunnen aanbieden.
- Sommige Acquirers en CPSP's bieden bedrijven ook de mogelijkheid om hun klanten middels een iDEAL QR-code te laten betalen, dit zijn dan ook iDEAL QR-aanbieders;
- C2C-aanbieder - bieden een iDEAL C2C-dienst aan consumenten, zodat zij elkaar onderling kunnen betalen met iDEAL.
Hoe worden wij iDEAL Partner?
Op onze informatiepagina voor nieuwe Scheme Partners van iDEAL, iDIN of Incassomachtigen, treft u onder stap één 'Aanvraag certificering als Scheme Partner’ de benodigde informatie en documentatie aan hoe uw organisatie Licentie- of Certificaathouder of een Geaccrediteerde Partij kan worden.
Waaraan moet onze organisatie voldoen om iDEAL partner (Issuer, Acquirer, CPSP of C2C-aanbieder) te worden?
Uw instelling komt in aanmerking indien u geregistreerd bent als betaaldienstverlener in het register van een Europese toezichthouder (bijv. De Nederlandsche Bank; DNB). Daarnaast moet uw organisatie voldoen aan de toelatingseisen die Currence heeft gesteld aan de rol (Issuer, Acquirer, CPSP of C2C-aanbieder) die uw instelling wilt vervullen.
Op onze informatiepagina voor nieuwe Scheme Partners van iDEAL, iDIN of Incassomachtigen, treft u onder stap één ‘Aanvraag certificering Scheme Partner’ de benodigde informatie en documentatie aan hoe uw instelling Licentie- of Certificaathouder of een Geaccrediteerde Partij kan worden.
Wij zijn een buitenlandse betaaldienstverlener, kunnen wij ook iDEAL Partner worden?
iDEAL staat open voor alle betaaldienstverleners die een vergunning hebben of een vrijstelling van een relevante Europese toezichthouder. Uw instelling moet wel een paspoort voor Nederland hebben. U kunt dus als buitenlandse betaaldienstverlener een licentie of een certificaat kunnen verkrijgen, mits u voldoet aan deze voorwaarde. Klik hier voor meer informatie.
Wat zijn de kosten (tarieven) voor een iDEAL Partner?
Klik hier voor de tarieven die Currence in rekening brengt aan iDEAL Licentie- en Certificaathouders.
Er wordt (nog) geen vergoeding gevraagd aan C2C-aanbieders (Geaccrediteerde Partij).
Wat is iDEAL en hoe werkt het precies?
iDEAL is het meest gebruikte online betaalmiddel voor Nederlandse consumenten! Het is een gegarandeerde online overboeking van de IBAN van een koper (betaler) naar de IBAN van de begunstigde (acceptant). Voor meer details, bekijk onze Engelstalige animatie in de rechter kolom op deze pagina.
De unieke kenmerken zijn:
- Betaling door de koper via zijn vertrouwde mobielbankieren app of internetbankieromgeving;
- Realtime betaalbevestiging voor, én een daarop volgende onherroepelijke overboeking naar de IBAN van de begunstigde;
- Geschikt voor direct online betalen en voor betalen achteraf, via een link in een e-mail, Whatsapp, SMS of via een iDEAL QR-code.
Hoe weet ik of ik een licentie- of certificaatovereenkomst nodig heb?
In het document 'Algemene toelichting op de Rules & Regulations (R&R) Online' kunt u lezen welke rol uw instelling wil gaan vervullen.
Voor de rollen van Issuer en Acquirer dient u een licentieovereenkomst van Currence te verkrijgen om deze rollen te mogen uitvoeren. Voor de rol van CPSP dient u een certificaatovereenkomst van Currence te verkrijgen om deze rol te mogen uitvoeren. Voor de rol van C2C-aanbieder dient u een accreditatieovereenkomst van Currence te verkrijgen om deze rol te mogen uitvoeren.
Meer informatie over het aanvragen van een licentie, certificaat- of accreditatieovereenkomst vindt u op onze informatiepagina.
Op de website van Currence staantde tarieven die Currence aan haar licentie- en certificaathouders in rekening brengt. Voor de C2C-aanbieders
Hoe lang duurt het om een licentie-, certificaat of accreditatieoverenkomst te verkrijgen?
Voor het verkrijgen van een licentie-, certificaatovereenkomst moet de aanvrager een certificeringstraject doorlopen. In de certificeringsprocedure wordt een tijdslijn van zes maanden aangegeven, echter de duur van dit traject verschilt per rol en per aanvrager. In overleg met Currence stelt de aanvrager een planning op voor het doorlopen van het gehele traject. De ervaring van Currence is dat de snelheid waarmee dit traject wordt afgerond, in de regel wordt bepaald door de aanvrager zelf. Dit is afhankelijk van de snelheid en de volledigheid van het beantwoorden van de Control Self-Assessment (CSA) en de volledigheid van de aan te leveren stukken door de aanvrager.
Voor het verkrijgen van een accreditatieovereenkomst moet de aanvragen een vragenlijst invullen. Ook hierbij geldt dat de aanvragen zelf de snelheid kan bepalen: hoe vollediger de antwoorden worden beschreven, hoe sneller de accreditatie gereed is. Over het algemeen duurt een accreditatie circa vier weken.
Ik heb de iDEAL-betaling van een Marktplaats verkoop nog niet ontvangen.
Een succesvolle iDEAL-betaling via Marktplaats wordt gegarandeerd de eerstvolgende werkdag uitbetaald. Deze betaling wordt afgehandeld via de bank van de verkoper en Online Betaalplatform, de betaaldienstverlener die voor Marktplaats alle iDEAL-betalingen verwerkt. Voor vragen over de iDEAL-betalingen via Marktplaats is Online Betaalplatform bereikbaar via hun support-pagina. Currence heeft geen inzicht in deze iDEAL-betalingen.